Praca w grupie i rozwiązywanie konfliktów

Praca w grupie i rozwiązywanie konfliktów

Adresaci:

Zespoły pracownicze.

 

Cele i zakładane rezultaty:

1. Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji i efektywności pracy w zespole pracowniczym.

2. Doskonalenie umiejętności diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w zespole pracowniczym.

 

Program:

1. Specyfika grupydlaczego razem?

  • Nie każda grupa tworzy zespół – jak zbudować zespół i zaangażować ludzi,
  • Jak budować „ducha zespołowego” i stymulować współpracę zespołu,
    • Od czego zależy efektywne współdziałanie zespołów w firmie,
    • Korzyści i zagrożenia pracy zespołowej.

2. Warunki skutecznej pracy zespołu :

  •  Znaczenie komunikacji w grupie dla realizacji wspólnych  celówotwarte porozumiewanie się, wspólna odpowiedzialność, wzajemne zaufanie,
  • Co ułatwia,  a co utrudnia praca w zespolepożądane i niepożądane zjawiska grupowe i sposoby kierowania nimi: synergia pracy zespołowejkiedy praca w zespole podnosi efektywność, siła grupy w generowaniu twórczych rozwiązań, wykonaniu zadań i podejmowaniu  decyzji,
  • Konformizm, rozproszona odpowiedzialność, myślenie stadne,
  • Próżniactwodlaczego ludzie pracując w grupie czasami obniżają wysiłek ?
  • Role przyjmowane przez członków grupy ułatwiające i utrudniające pracę w zespole.

3. Komunikacja jako narzędzie efektywnej współpracy w zespołach

  • Od nadawcy do intencji:
    • nadawcaprzekaz i jego interpretacja a skuteczność działania jednostki i zespołów zadaniowych,
    • od intencji do interpretacji słuchacza. zrozumienie i porozumienieuwarunkowania
    • od interpretacji do działania(tak mówisz, tak maszsłowo znaczy! samospełniające się przepowiednie komunikacyjne),
    • oczekiwanie na informacje czy zbieranie informacji? – rola pytań w dialogu na rzecz realizacji wspólnych celów (jakie?, kto?, jak?, kiedy?) – symulacje,
  • Komunikacja jedno-, dwu– i wielokierunkowa. Dlaczego warto wymieniać się informacjami,
  • Zbieranie, dostarczanie, wymienianie się i integrowanie informacji,
  • Pytania w procesie komunikacji,
  • Informacja zwrotna jako ważne narzędzie komunikacji interpersonalnej.

4. Dlaczego, choć chcemy, nie możemy się porozumieć:

  • Pojęcie sytuacji trudnej:
    • Definicja sytuacji trudnej,
    • Sytuacja trudna jako specyficzny układ warunków (bodźców) działających na jednostkę,
    • Rodzaje sytuacji trudnych (deprywacje, przeciążenia, zagrożenia, utrudnienia i in.),
    • Wpływ sytuacji trudnej na zachowanie się człowiekauwarunkowania (samoocena, potrzeby i aspiracje, postawy lękowe, próg odporności na sytuacje trudne, i in.),
  • Możliwe przyczyny nieporozumień. Analiza przypadkówrozwiązywalne i nierozwiązywalne:
    • „indywidualne priorytety a poszanowanie interesów drugiej strony i realizacja celów strategicznych firmy,
    • skuteczne wychodzenie z nieporozumieniauwarunkowania i granice marzeń,
  • Błędy w komunikowaniu się, sposoby ich unikania oraz ich wpływ na pracę zespołu:
    • dlaczego ludzie blokują przepływ informacji, dlaczego inni nie chcą korzystać z dostarczanych informacji,
    • wypracowanie zasad komunikacji w firmie.

5. Konflikt jako sytuacja trudna:

  • Sytuacje sprzyjające powstawaniu konfliktów interpersonalnych i międzygrupowych w zespołach pracowniczych,
  • Metody  i style rozwiązywania konfliktów (kooperacja, kompromis, rywalizacja, unikanie, uleganie).

6. Komunikowanie w sytuacji trudnej i konfliktowej:

  •  Jak łagodzić sytuacje konfliktowe poprzez odpowiednią komunikacjękomunikaty typu „ja” ,
  • Zasady stopniowania reakcji,
  • Spotkania zespołu pracownikówprzekazywanie, wymiana, aktualizowanie informacji.

 

Metody:

Szkolenie zapewnia połączenie teorii z praktyką i jest prowadzoneoparciu o aktywne metody pracy (dyskusja, praca w małych grupach, gry symulacyjne, ćwiczenia nabytych umiejętności, burza mózgów, prezentacje, elementy wykładu interaktywnego, kwestionariusze do autoanalizy).

 

Trener:

Szkolenie poprowadzi psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.

 

Czas trwania szkolenia: 8 godzin dydaktycznych.

 

Miejsce: do ustalenia.

 

Termin: do ustalenia.

 

Koszt: do ustalenia.

 

Kontakt: szkolenia@csroe.pl