Adresaci:
Zespoły pracownicze.
Cele i zakładane rezultaty:
1. Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji i efektywności pracy w zespole pracowniczym.
2. Doskonalenie umiejętności diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w zespole pracowniczym.
Program:
1. Specyfika grupy – dlaczego razem?
- Nie każda grupa tworzy zespół – jak zbudować zespół i zaangażować ludzi,
- Jak budować „ducha zespołowego” i stymulować współpracę zespołu,
- Od czego zależy efektywne współdziałanie zespołów w firmie,
- Korzyści i zagrożenia pracy zespołowej.
2. Warunki skutecznej pracy zespołu :
- Znaczenie komunikacji w grupie dla realizacji wspólnych celów – otwarte porozumiewanie się, wspólna odpowiedzialność, wzajemne zaufanie,
- Co ułatwia, a co utrudnia praca w zespole – pożądane i niepożądane zjawiska grupowe i sposoby kierowania nimi: synergia pracy zespołowej – kiedy praca w zespole podnosi efektywność, siła grupy w generowaniu twórczych rozwiązań, wykonaniu zadań i podejmowaniu decyzji,
- Konformizm, rozproszona odpowiedzialność, myślenie stadne,
- Próżniactwo – dlaczego ludzie pracując w grupie czasami obniżają wysiłek ?
- Role przyjmowane przez członków grupy ułatwiające i utrudniające pracę w zespole.
3. Komunikacja jako narzędzie efektywnej współpracy w zespołach
- Od nadawcy do intencji:
- nadawca – przekaz i jego interpretacja a skuteczność działania jednostki i zespołów zadaniowych,
- od intencji do interpretacji słuchacza. zrozumienie i porozumienie – uwarunkowania
- od interpretacji do działania(tak mówisz, tak masz – słowo znaczy! samospełniające się przepowiednie komunikacyjne),
- oczekiwanie na informacje czy zbieranie informacji? – rola pytań w dialogu na rzecz realizacji wspólnych celów (jakie?, kto?, jak?, kiedy?) – symulacje,
- Komunikacja jedno-, dwu– i wielokierunkowa. Dlaczego warto wymieniać się informacjami,
- Zbieranie, dostarczanie, wymienianie się i integrowanie informacji,
- Pytania w procesie komunikacji,
- Informacja zwrotna jako ważne narzędzie komunikacji interpersonalnej.
4. Dlaczego, choć chcemy, nie możemy się porozumieć:
- Pojęcie sytuacji trudnej:
- Definicja sytuacji trudnej,
- Sytuacja trudna jako specyficzny układ warunków (bodźców) działających na jednostkę,
- Rodzaje sytuacji trudnych (deprywacje, przeciążenia, zagrożenia, utrudnienia i in.),
- Wpływ sytuacji trudnej na zachowanie się człowieka – uwarunkowania (samoocena, potrzeby i aspiracje, postawy lękowe, próg odporności na sytuacje trudne, i in.),
- Możliwe przyczyny nieporozumień. Analiza przypadków – rozwiązywalne i nierozwiązywalne:
- „indywidualne priorytety a poszanowanie interesów drugiej strony i realizacja celów strategicznych firmy,
- skuteczne wychodzenie z nieporozumienia – uwarunkowania i granice marzeń,
- Błędy w komunikowaniu się, sposoby ich unikania oraz ich wpływ na pracę zespołu:
- dlaczego ludzie blokują przepływ informacji, dlaczego inni nie chcą korzystać z dostarczanych informacji,
- wypracowanie zasad komunikacji w firmie.
5. Konflikt jako sytuacja trudna:
- Sytuacje sprzyjające powstawaniu konfliktów interpersonalnych i międzygrupowych w zespołach pracowniczych,
- Metody i style rozwiązywania konfliktów (kooperacja, kompromis, rywalizacja, unikanie, uleganie).
6. Komunikowanie w sytuacji trudnej i konfliktowej:
- Jak łagodzić sytuacje konfliktowe poprzez odpowiednią komunikację – komunikaty typu „ja” ,
- Zasady stopniowania reakcji,
- Spotkania zespołu pracowników – przekazywanie, wymiana, aktualizowanie informacji.
Metody:
Szkolenie zapewnia połączenie teorii z praktyką i jest prowadzone w oparciu o aktywne metody pracy (dyskusja, praca w małych grupach, gry symulacyjne, ćwiczenia nabytych umiejętności, burza mózgów, prezentacje, elementy wykładu interaktywnego, kwestionariusze do autoanalizy).
Trener:
Szkolenie poprowadzi psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.
Czas trwania szkolenia: 8 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.
Kontakt: szkolenia@csroe.pl