Adresaci:
Warsztat przeznaczony jest dla osób, które doświadczają stresu związanego z presją czasu, odpowiedzialnością za kontakty z klientami, efekty długofalowych działań i za decyzje podejmowane natychmiastowo oraz za trudne negocjacje z klientami.
Cele i zakładane rezultaty:
1. Uświadomienie sobie mechanizmów powstawania stresu, własnych sposobów reagowania na stres.
2. Analiza indywidualnej kondycji antystresowej uczestników.
3. Poznanie technik radzenia sobie z konkretnymi sytuacjami w pracy zawodowej, które wywołują stres, takimi jak: podejmowanie decyzji, przekonywania, negocjacji, praca pod presją czasu, duża odpowiedzialność za wykonywane zadania.
4. Ocena efektywności aktualnie stosowanej strategii radzenia sobie ze stresem i w warunkach pracy pod presją.
5. Doskonalenie umiejętności pokonywania stresu i rozwijania odporności na stresem,
6. Podejmowanie decyzji i działanie w warunkach zmiany.
7. Nabywanie umiejętności asertywnego zachowania w specyficznych, trudnych sytuacjach zawodowych.
Program:
1. Czym jest stres? Skuteczne funkcjonowanie w stresie:
- Pojęcie stresu: definicja, przyczyny, mechanizmy, reakcje, stres w kontekście specyfiki mojej pracy,
- Rodzaje stresu: eustres i dystres, optymalny poziom stresu,
- Rodzaje przeciążenia zawodowego: ilościowe, jakościowe,
- Osoby z grup ryzyka. Rozpoznawanie objawów stresu. Oznaczenie własnego poziomu odporności na stres – test,
- Stres w ujęciu jednostkowym i na tle zespołu: indywidualne modele stylu zachowania.
2. Przyczyny stresu.
- Przyczyny napięć w pracy – wewnętrzne i zewnętrzne: presja czasu, presja otoczenia, postawa pracodawcy wobec stresu pracowników, warunki pracy, zmiany, stosunki międzyludzkie, kontakty z partnerami i klientami, efektywność pracy, wypalenie zawodowe (przyczyny, objawy, techniki zaradcze), inne.
- Co powoduje, że czuję się zestresowany?: identyfikacja i analiza indywidualnych wzorców reakcji, diagnoza czynników stresogennych specyficznych dla wykonywanej pracy, blokery i czynniki wspierające w wychodzeniu ze stresu.
3. Dostosowanie strategii działania do typu stresora:
- presja czasu – obniżanie presji czasu poprzez planowanie i dobór priorytetów według zasady Pareto,
- trudności w kontaktach interpersonalnych – eliminowane trudności poprzez asertywny styl i kompetencje komunikacyjne,
- stres sytuacyjny – eliminowany przez przewidywanie oraz procedury awaryjne i tworzeni alternatywnych wyjść z sytuacji.
- negocjacje na poziomie umowy – minimalizowanie trudności poprzez asertywne dbanie o własne interesy oraz poszukiwanie satysfakcjonujących rozwiązań dla obu stron, a także diagnozowanie stref wpływu i stosowanie adekwatnych strategii negocjacyjnych.
4. Metody radzenia sobie ze stresem. Radzenie sobie ze stresem. Procedury antystresowe:
- destrukcyjne wzorce myślenia contra myślenie pozytywno – rozsądkowe,
- zmiana nastawień – zakotwiczenie w pozytywnym myśleniu,
- język korzyści – monolog wewnętrzny,
- demaskowanie nawyków przeszkadzających w skutecznym działaniu,
- zmiana zachowań na sprzyjające efektywności działania
- techniki relaksacyjne, oddychanie, wyciszenie, wizualizacja, maksimum koncentracji,
Metody Samokontroli Emocjonalnej:
- techniki redukcji lęku i gniewu (kotwiczenie),
- redukowanie stresu emocjonalnego w miejscu pracy,
Rozwiązania:
- planowanie i organizacja pracy,
- zarządzanie czasem,
- indywidualny plan antystresowy,
5. Asertywność i skuteczna komunikacja, czyli jak uniknąć stresu związanego z kontaktami interpersonalnymi?
- Asertywne zachowania w pracy w relacji z klientami – istota i zastosowanie,
- Asertywność, a specyficzne sytuacje trudne w relacjach z klientami i współpracownikami,
- Asertywność – wsparcie dla decyzji, negocjacji i egzekwowania ustaleń,
- Asertywność– podążanie za sobą i klientem w poszukiwaniu obustronnej satysfakcji (uwarunkowania),
- Granice asertywności w sytuacjach zawodowych.
Metody:
Szkolenie zapewnia połączenie teorii z praktyką i jest prowadzone w oparciu o aktywne metody pracy (dyskusja, praca w małych grupach, gry symulacyjne, ćwiczenia nabytych umiejętności, burza mózgów, prezentacje, elementy wykładu interaktywnego, kwestionariusze do autoanalizy).
Trener:
Szkolenie poprowadzi psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.
Czas trwania szkolenia: 16 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.
Kontakt: szkolenia@csroe.pl