Cele i zakładane rezultaty:
Proponowane szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w umiejętności sprawnego komunikowania, które decydują o efektywnej współpracy w zespole i grupie pracowników organizacji wykonujących zadania wymagające koordynacji. Uczestnicy szkolenia poznają techniki sprawnej komunikacji, możliwe błędy w komunikowaniu i sposoby im zapobiegania. W licznych ćwiczeniach i grach symulacyjnych uczestnicy będą mieli okazję rozwijać nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności w zakresie podejmowania współpracy i komunikacji w zespole.
Istotnym efektem szkolenia jest także pobudzenie „ducha zespołu” oraz dostarczenie narzędzi pomagających w rozwijaniu współpracy, komunikacji i pokonywaniu ewentualnych trudności w pracy zespołowej.
Program:
1. Komunikacja i współpraca w zespole. Sprawna komunikacja jako podstawa efektywnego wykonania zadań:
- Słowo o komunikacji – model procesu komunikacji.
- Od nadawcy do intencji:
- Nadawca – przekaz i jego interpretacja, a skuteczność działania jednostki i zespołów zadaniowych,
- Od intencji do interpretacji słuchacza. Zrozumienie i porozumienie – uwarunkowania,
- Od interpretacji do działania(Tak mówisz, tak masz – słowo znaczy! Samospełniające się przepowiednie komunikacyjne),
- Oczekiwanie na informacje czy zbieranie informacji? – rola pytań w dialogu na rzecz realizacji wspólnych celów (jakie?, kto?, jak?, kiedy?) – symulacje,
- Odpowiedzialność i zobowiązania w komunikacji.
2. Rola menedżera w organizacji:
- Co wyróżnia nas, nasz zespół i naszą pracę – diagnoza systemu komunikacji w organizacji. (gra komunikacyjna),
- Diagnoza trudności komunikacyjnych w organizacji Obszary wsparcia i strefy rozwoju,
- Prezentacja proponowanych modyfikacji systemu komunikacji w organizacji. Przygotowanie prezentacji (z wykorzystaniem elementów założeń celów strategii organizacji w zakresie komunikacji),
- Reguły szefa,
- Profil kompetencji komunikacyjnych menedżera.
3. Komunikowanie się w zespole zadaniowym – komunikacja wewnątrz grupy z perspektywy ról zadaniowych:
- Zarządzanie informacją – pozyskiwanie, integrowanie, selekcjonowanie i przekazywanie informacji,
- Delegowanie zadań i uprawnień oraz uwarunkowania ich skutecznego egzekwowania,
- Wizerunek nadawcy a metody wpływu społecznego– poszukiwaniu i eliminowaniu luk informacyjnych:
- Dociekanie, zadawanie pytań,
- Słuchanie – analizowanie znaczenia treści wypowiadanych przez innych,
- Mówienie – Sugerowanie i wyrażanie swoich opinii, potrzeb,
- Przekonywanie. Proponowanie korzyści lub opisanie konsekwencji.
4. Informacja zwrotna jako ważne narzędzie komunikacji interpersonalnej:
- Forma informacji zwrotnej a atmosfera i poziom zaufania w pracy,
- Prezentować czy argumentować? Komunikaty typu „ja” i „ty” – ich znaczenie i konsekwencje,
- Zachęcanie do zmiany relacji / nawyków – uwarunkowania,
- Język korzyści w przekazywaniu informacji i jego wpływ na zaangażowanie współpracowników w podejmowanie celów i zadań:
- Umiejętność odnoszenia się do korzyści płynących dla odbiorcy, a wynikających ze zrealizowania zleconego zadania, wytyczonego celu,
- Współudział, współdecydowanie pracownika w poszukiwaniu sposobów wykonania zadania – jako metoda zwiększająca zaangażowanie w wykonanie zadania.
5. Menedżer w roli zarządzającego systemem komunikacji w organizacji – wybrane elementy:
- System komunikacji i styl zarządzania w kontekście:
- Specyfiki pracy podwładnych,
- Sytuacji,
- Typów pracowników,
- Atmosfery i relacji w zespole (rywalizacja, zawiść, konflikty, nadmierne kumplostwo, drażliwość, stres, funkcjonowanie w nowych rolach),
- Typów rozmów (wybrane przykłady) – symulacje:
- Krytykująca/ Karząca,
- Chwaląca/Nagradzająca,
- Ostrzegawcza,
- Dyscyplinująca,
- Motywująca,
- Coachingowa,
- Oceniająca.
6. Komunikacja jako narzędzie współpracy:
- Wydawanie poleceń a odpowiedzialność i granice ustępstw,
- Przekazywanie niepopularnych wiadomości,
- Komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa. Znaczenie, ograniczenia, implikacje, znaczenie dialogu w komunikacji z pracownikiem,
Metody:
Szkolenie zapewnia połączenie teorii z praktyką i jest prowadzone w oparciu o aktywne metody pracy (dyskusja, praca w małych grupach, gry symulacyjne, ćwiczenia nabytych umiejętności, burza mózgów, prezentacje, elementy wykładu interaktywnego, kwestionariusze do autoanalizy).
Trener:
Szkolenie poprowadzi psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.
Czas trwania szkolenia: 16 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.
Kontakt: szkolenia@csroe.pl