Komunikacja społeczna w organizacji

Komunikacja społeczna w organizacji

Cele i zakładane rezultaty:

Proponowane szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w umiejętności sprawnego komunikowania, które decydują o efektywnej współpracy w zespole i grupie pracowników organizacji wykonujących zadania wymagające koordynacji. Uczestnicy szkolenia poznają techniki sprawnej komunikacji, możliwe błędy w komunikowaniu i sposoby im zapobiegania. W licznych ćwiczeniach i grach symulacyjnych uczestnicy będą mieli okazję rozwijać nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności w zakresie podejmowania współpracy i komunikacji w zespole

Istotnym efektem szkolenia jest także pobudzenie „ducha zespołu” oraz dostarczenie narzędzi pomagających w rozwijaniu współpracy, komunikacji i pokonywaniu ewentualnych trudności w pracy zespołowej.

 

Program:

1. Komunikacja i współpraca  w  zespole. Sprawna komunikacja jako podstawa efektywnego wykonania zadań:

  • Słowo o komunikacji – model procesu komunikacji.
  • Od nadawcy do intencji:
    •  Nadawcaprzekaz i jego interpretacja, a skuteczność działania jednostki i zespołów zadaniowych,
    • Od intencji do interpretacji słuchacza. Zrozumienie i porozumienieuwarunkowania,
    • Od interpretacji do działania(Tak mówisz, tak maszsłowo znaczy! Samospełniające się przepowiednie komunikacyjne),
    • Oczekiwanie na informacje czy zbieranie informacji? – rola pytań w dialogu na rzecz realizacji wspólnych celów (jakie?, kto?, jak?, kiedy?) – symulacje,
    • Odpowiedzialność i zobowiązania w komunikacji.

2. Rola menedżera w organizacji:

  •  Co wyróżnia nas, nasz zespół i naszą pracędiagnoza systemu komunikacji w organizacji. (gra komunikacyjna),
  • Diagnoza trudności komunikacyjnych w organizacji Obszary wsparcia i strefy rozwoju,
  • Prezentacja proponowanych modyfikacji systemu komunikacji  w organizacji. Przygotowanie prezentacji (z wykorzystaniem elementów założeń celów strategii organizacji w zakresie komunikacji),
  • Reguły szefa,
  • Profil kompetencji komunikacyjnych menedżera.

3. Komunikowanie się w zespole zadaniowymkomunikacja wewnątrz grupy z perspektywy ról zadaniowych:

  •  Zarządzanie informacjąpozyskiwanie, integrowanie, selekcjonowanie i przekazywanie informacji,
  • Delegowanie zadań i uprawnień oraz uwarunkowania ich skutecznego egzekwowania,
  • Wizerunek nadawcy a metody wpływu społecznego–  poszukiwaniu i eliminowaniu luk informacyjnych:
  • Dociekanie, zadawanie pytań,
  • Słuchanieanalizowanie znaczenia treści wypowiadanych przez innych,
  • MówienieSugerowanie i wyrażanie swoich opinii, potrzeb,
  • Przekonywanie. Proponowanie korzyści lub opisanie konsekwencji.

4. Informacja zwrotna jako ważne narzędzie komunikacji interpersonalnej:

  • Forma informacji zwrotnej a atmosfera i poziom zaufania w pracy,
  • Prezentować czy argumentować? Komunikaty typu „ja” i „ty”ich znaczenie i konsekwencje,
  • Zachęcanie do zmiany relacji / nawykówuwarunkowania,
  • Język korzyści w przekazywaniu informacji i jego wpływ na zaangażowanie współpracowników  w podejmowanie celów i zadań:
    • Umiejętność odnoszenia się do korzyści płynących dla odbiorcy, a wynikających ze zrealizowania zleconego zadania, wytyczonego celu,
    • Współudział, współdecydowanie pracownika w poszukiwaniu sposobów wykonania zadaniajako metoda zwiększająca zaangażowanie w wykonanie zadania.

5. Menedżer w roli zarządzającego systemem komunikacji w organizacjiwybrane elementy:

  •  System komunikacji i styl zarządzania w kontekście:
    • Specyfiki pracy podwładnych,
    • Sytuacji,
    • Typów pracowników,
    • Atmosfery i relacji w zespole (rywalizacja, zawiść, konflikty, nadmierne kumplostwo, drażliwość, stres, funkcjonowanie w nowych rolach),
  • Typów rozmów (wybrane przykłady) – symulacje:
    • Krytykująca/ Karząca,
    • Chwaląca/Nagradzająca,
    • Ostrzegawcza,
    • Dyscyplinująca,
    • Motywująca,
    • Coachingowa,
    • Oceniająca.

6. Komunikacja jako narzędzie współpracy:

  •  Wydawanie poleceń  a odpowiedzialność i granice ustępstw,
  • Przekazywanie niepopularnych wiadomości,
  • Komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa. Znaczenie, ograniczenia, implikacje, znaczenie dialogu w komunikacji z pracownikiem,

 

Metody:

Szkolenie zapewnia połączenie teorii z praktyką i jest prowadzoneoparciu o aktywne metody pracy (dyskusja, praca w małych grupach, gry symulacyjne, ćwiczenia nabytych umiejętności, burza mózgów, prezentacje, elementy wykładu interaktywnego, kwestionariusze do autoanalizy).

 

 

Trener:

Szkolenie poprowadzi psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.

 

 

Czas trwania szkolenia: 16 godzin dydaktycznych.

 

Miejsce: do ustalenia.

 

Termin: do ustalenia.

 

Koszt: do ustalenia.

 

Kontakt: szkolenia@csroe.pl