Adresaci:
Kadra menadżerska
Cele i oczekiwane rezultaty:
•Rozwinięcie i doskonalenie umiejętności komunikacji i współpracy.
•Dostarczenie narzędzi pomagających w rozwijaniu współpracy, komunikacji i pokonywaniu ewentualnych trudności w tym zakresie wypracowanie kodeksu dobrej współpracy.
•Lepsza komunikacja w zespole.
•Ułatwienie współpracy w grupie.
•Wzrost efektywności działań wykonywanych zespołowo.
•Diagnoza możliwych przyczyn trudności w pracy zespołowej wynikających z aktualnego systemu komunikacji.
•Wzmocnienie identyfikacji z grupą i firmą.
Program:
I. Proces komunikacji – skuteczna komunikacja
- Schemat przebiegu komunikacji – kluczowe elementy
- Komunikacja – słowo znaczy! Model komunikacji dwu i wielostronnej
- Bariery w komunikacji
- Uwarunkowania skutecznej komunikacji
- Formalne i nieformalne sposoby budowania relacji
- Stosowanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych
- Metody podnoszenia skuteczności komunikacji
- Diagnoza systemu komunikacji w pracy i identyfikacja obszarów rozwoju
– profil komunikacyjny.- Kiedy komunikacja staje się problemem w pracy – metody angażowania zespołu w poszukiwanie przyczyn i rozwiązywanie problemu.
- Wykres przyczyn i skutków – diagram „rybiej ości”
- Analiza pola sił – siły napędowe i siły hamujące
- Kiedy komunikacja staje się problemem w pracy – metody angażowania zespołu w poszukiwanie przyczyn i rozwiązywanie problemu.
- Uwarunkowania sukcesu komunikacji w pracy
II. Komunikowanie się a efekty pracy
- Zarządzanie informacją – pozyskiwanie, integrowanie i przekazywanie informacji
- Wizerunek nadawcy a metody wpływu społecznego – poszukiwanie
i eliminowanie luk informacyjnych:
Receptywne metody wpływu społecznego:
- Dociekanie (rola pytań w skutecznej komunikacji)
- Słuchanie – analizowanie znaczenia treści wypowiadanych przez innych.
- Dostrajanie się
- Ukierunkowywanie – wyjaśnianie kwestii
Ekspresywne metody wpływu społecznego:
- Mówienie – sugerowanie i wyrażanie swoich opinii, potrzeb.
- Przekonywanie
- Negocjowanie – proponowanie korzyści lub opisanie konsekwencji.
- Zjednywanie – przedstawienie pożądanej wizji przyszłości
- Identyfikacja odpowiedzialności za słowo, jego przekaz i zaniechanie
– konsekwencje
III. Informacja zwrotna jako ważne narzędzie komunikacji interpersonalnej
- Forma informacji zwrotnej a atmosfera i poziom zaufania w pracy
- Prezentować czy argumentować? Komunikaty typu „ja” i „ty” – ich znaczenie i konsekwencje
- Zachęcanie do zmiany relacji / nawyków – uwarunkowania
IV. Warunki skutecznej współpracy
- Komunikacja – co to znaczy dla współpracy? – interpretacja intencji a działanie i jego skuteczność!
- Konfrontacja interpretacji – zbieżność i rozbieżność celów – uwarunkowania?
- Co ułatwia, a co utrudnia współpracę – pożądane i niepożądane zjawiska grupowe i sposoby kierowania nimi
- Synergia pracy zespołowej – kiedy praca w zespole podnosi efektywność
- Znaczenie komunikacji w grupie dla realizacji wspólnych celów – wzajemne zaufanie, dzielenie się…
- Role przyjmowane – ułatwiające i utrudniające pracę w zespole
V. Trudne sytuacje w pracy – jak je pokonać ?
- Rodzaje sytuacji trudnych w pracy – sposoby ich zapobiegania
- „za dużo murów – za mało mostów” – tworzenie warunków sprzyjających kooperacji w grupie i zapobiegających „niezdrowej” rywalizacji
- Uwarunkowania dobrej współpracy – wypracowanie kodeksu dobrej współpracy
Metody:
Szkolenie zapewnia połączenie teorii z praktyką i jest prowadzone w oparciu o aktywne metody pracy, które:
- bezpośrednio aktywizują uczestników;
- są oparte na ich indywidualnej pracy i doświadczeniach;
- dają najlepsze efekty, mają przełożenie na praktykę.
- ćwiczenia indywidualne,
- dyskusja, scenki,
- symulacje,
- gry symulacyjne,
- ćwiczenia nabytych umiejętności,
- kwestionariusze do autoanalizy
Czas trwania:
2 dni (16 godzin dydaktycznych)
Koszt szkolenia:1140 zł
Cena obejmuje: materiały szkoleniowe, zaświadczenie ukończenia szkolenia, serwis kawowy oraz ciepły lunch.
Miejsce szkolenia:
Katowice – ul. Opolska 15/Sala Piaskowa/I piętro
Wrocław – Wrocławski Kompleks Szkoleniowy, ul. Sztabowa 100
Poznań – Traffic Hotel, ul. Niezłomnych 1
Warszawa – Wyższa Szkoła Menedżerska, ul. Kawęczyńska 36